Befragen, Austarieren, Ausprobieren: Interview mit NBR & Alex Head

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Neue Berliner Räume setzt sich im öffentlichen Raum sowie “White-Cube”- und privaten Räumen seit seiner Gründung 2011 konsequent mit dem vorhandenen Ort auseinander. Als bewusst nomadischer Projektraum, der aber fest in Berlin verankert ist, haben sie eine intime Beziehung zu dem Raum einer sich zunehmend gentrifiziertenden Stadt. Die kuratorische Gruppe, bestehend aus Valerie Senden, Sylvia Sadzinski und Manuel Wischnewski, zusammen mit dem Künstler Alex Head, werden gefragt:

PSF: Ihr habt Ausstellungsprojekte im Tieranatomischen Theater, in einem, kurz vor der Renovierung stehenden, Haus in der Lützowsraße, im öffentlichen Raum des Tempelhofer Felds, im Kunsthaus Dahlem und auf dem Dachboden des alten Postfuhramts Berlin organisiert. Was waren eure Beweggründe, von Anfang an eine nomadische Plattform (ohne festen Raum) zu gründen? Read More

WHATAWEEK TWO: 08. – 14.08.16

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Project Space Festival Day 8: mp43
Between the stark concrete housing blocks and weedy open spaces of Hellersdorf, a model example of East German housing infrastructure built on the peripheries of Berlin in the 1980s, capitalism still often feels like an intruder. Instead, “shopfront” spaces facing the shadowy concrete promenades of this area and its neighbor, Marzahn, are of late often occupied by community-oriented studios and art spaces, as is the case for mp43.
Carola Rümper and Marnie Müller, the “two-stroke engine” behind mp43, gave their one-day event the unassuming title Topflappen (oven cloth) for the simple reason that this is an object everyone and anybody can identify with. Read More

KONTINUITÄTEN & BRÜCHE: Interview mit alpha nova & galerie futura

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Die Geschichte der galerie futura beschreibt eine, sich seit Mitte der 1980er Jahre entwickelnde, Entstehung ihres Futuristan. In unserem Interview berichten Katharina Koch und Dorothea Nold, wie sich Erfolg mit produktivem Scheitern verbinden lässt und welche Rolle Projekträume damit in der Öffentlichkeit einnehmen.

PSF: Futura wurde 1986 in der Folge der Reaktorkatastrophe von Tschernobyl gegründet. Wer waren die Gründerinnen? Was war deren Anlass?

Katharina Koch und Dorothea Nold: Die Gründerinnen des Projektes FUTURA in Zehlendorf waren Frauen – meist aus dem akademischen Umfeld – die sich aus ihrem Engagement für die Frauenfriedensbewegung her seit Jahren kannten. Die Frauenfriedensbewegung um Eva Quistorp in Berlin charakterisiert von Beginn an ihr internationales Selbstverständnis – in Berlin insbesondere ihr enges Netzwerk mit Frauen aus der DDR-Widerstandsbewegung um Bärbel Bohley. Der Reaktorunfall in Tschernobyl bot durch sein existentielles Bedrohungsszenario den endgültigen Anstoß, einen eigenen Ort der Begegnung und Vernetzung von und für Frauen zu gründen. Read More

WHATAWEEK ONE: 1. – 7. 8.2016

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Project Space Festival Day 1: Apartment Project
Channeling the uncertainly caused by an increasingly unclear political era, seven Turkish artists (Borga Kantürk, Evrim Kavcar, Gökce Süvari, Gümüs Özdes, Merve Ünsal, Sevgi Ortac and Apartment Project organizer Selda Asal) lived and worked together for one full month. The artists exhibited fragments of their shared artistic practice and conversation in the exhibition WHO KNOWS WHERE WE ARE at Apartment Project. Read More

LOW VISIBILITY & HIGH PRESENCE: Interview with Selda Asal

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Apartman Projesi or Apartment Project is a street-level space in the heart of Neukölln. It was also the first project space to open in Istanbul, initiated by Selda Asal in 1999. WHO KNOWS WHERE WE ARE is the name of its most recent collaborative project, in which artists Borga Kantürk, Evrim Kavcar, Gökce Süvari, Gümüs Özdes, Merve Ünsal and Sevgi Ortac lived together with Selda Asal for one turbulent month. Selda Asal explains the background of Apartman Projesi and the process of the current project, titled Mist: low visibility and high presence, which will continue in two further phases of communal living in November 2016 and May 2017. Read More

ALL PERIPHERIES ARE CENTERS

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This festival opens at the calculated geographical center of all of this year’s applicants for the Project Space Festival – a place given the title The Center of Minimum Distance. This blog, which shares the same name, opens with an attempt to address the question of the peripheral.

The project space in Berlin appears to be bound up with the idea of the periphery – both symbolically and geographically. As a simple illustration of this, in her study Die Berliner Projekträume: ein Standort, French art sociologist Séverine Marguin has mapped the locations of Berlin’s independent art spaces from 1970 to the present day. Sliding the time bar across the 90s, as post-Cold War Berlin itself becomes less and less a periphery and more a center of today’s (somewhat) reunited Europe, you can see the blue pindrops on the map dramatically moving further out from the city’s center and towards its edges. Read More

The Center of Minimum Distance

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The provisional center of this year’s Project Space Festival is an open green space – a small, isolated paradise at the rear of Theaterhaus Mitte. A babble of speech and song from Berlin’s independent theater scene emanates from the building’s rehearsal rooms, while on the other side of the space, a line of trees provides a screen for the local housing. An overgrown stage caravan, an abandoned circus tent, and tracks in the grass suggest that the space is used only rarely, and even then, on a temporary basis. Read More